vrijdag 23 december 2011

Handboek Natuurfotografie

Natuurfotografie is enorm populair. Er worden dan ook veel boeken uitgegeven over dit boeiende onderwerp, vaak in het Engels en soms in onze eigen taal. In deze digitale tijd is het best dapper een handboek uit te geven over dit onderwerp, want op internet zijn hierover veel gratis boeken en handleidingen te vinden van goede kwaliteit en wordt op erg veel fora kennis gedeeld. Het Handboek Natuurfotografie bundelt deze kennis in een handzaam boek, waardoor het een praktisch naslagwerk is voor beginnende fotografen die het prettiger vinden een echt boek in de hand te houden.













Inhoud
Het boek begint beschouwend en zet de natuurfotografie in een historisch perspectief. Vervolgens gaat het in een aantal hoofdstukken in op de camera, uitrusting en hulpmiddelen om vervolgens de beeldende principes te beschrijven. Het hoofdstuk over artistieke visie is leuk en geeft een aantal handreikingen om creatief te werk te gaan. Tot zover een algemene beschrijving over fotografie. Voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn in natuurfotografie is het doorbijten geweest tot dit moment. Het hoofdstuk dat volgt maakt dit goed, door veel praktische tips te geven over de werkwijze buiten. Om het boek compleet te maken volgt een klein stukje digitale workflow. Net genoeg om het tipje van de sluier op te lichten over dit belangrijke onderdeel van de hedendaagse fotografie. Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk over fotografie op reis. Het boek is rijk geïllustreerd, waarbij uit educatief oogpunt duidelijk voor praktische voorbeelden is gekozen in plaats van de mooiste foto’s.


Kiezen
Opvallend is dat onderwerpen niet altijd volledig zijn uitgediept en er met regelmaat in het boek voor meer of aanvullende informatie naar de website van het centrum voor natuurfotografie wordt verwezen, een stichting waar de beide schrijvers de initiatiefnemers van zijn. Blijkbaar hinken de schrijvers hier op twee gedachten. Ook valt op dat er in het boek niet inhoudelijk wordt verwezen naar het Natuurfotografen Verbond Nederland dat als instituut al meer dan 10 jaar actief optreedt als intermediair voor natuurfotografen in zowel binnen- als buitenland. In een Nederlands handboek over natuurfotografie is dit een gemiste kans. Overigens heeft Eric Bergmeester, de voorzitter van het NVN het manuscript voorzien van waardevolle tekstadviezen.

Conclusie
De schrijvers hebben getracht een zo compleet mogelijke beschrijving te geven van alle aspecten die te maken hebben met natuurfotografie. Hierin zijn ze zeker geslaagd. Het heeft ze ook zichtbaar voor dilemma’s gezet. Een groot deel van het boek gaat over fotografie in zijn algemeen. Dat is zeker niet erg, maar mogelijk dat de lezer bij een handboek over natuurfotografie verwacht om over deze hele specifieke niche in de fotografie meer te lezen en te weten te komen. Voor de beginnende fotograaf die graag een stevig boek in de hand houdt, is het boek vanwege zijn compleetheid een aanrader.


Colofon

Auteur        Bart Siebelink, Edo van Uchelen
Aantal         pagina’s 256
Formaat      7 x 24 cm
Uitgeverij   KNNV Uitgeverij
Jaar             2011
ISBN          9789050113663
Prijs            29,95 euro

Bestellen

vrijdag 9 december 2011

Wildlife Photographer of the Year in Museon

Op 19 oktober vond de award- uitreiking plaats in het National History Museum in Londen aan de winnaar van de ‘Wildlife Photographer of the Year Competition’. Deze award geeft de ontvanger voor een jaar de status van beste natuurfotograaf van de wereld. De wedstrijd wordt georganiseerd door het BBC Wildlife Magazine en het Natural History Museum in Londen.Dit jaar vielen drie Nederlandse fotografen in de prijzen: Marsel van Oosten, Andrew George en Jan van der Greef.
Op 25 november vond de opening van de expositie plaats in het Museon met een prachtige digitale show. De Nederlandse winnaars verwoordden hun prachtige werk en lieten meerdere beelden zien. Vanaf 26 november 2011 is in het Museon in Den Haag de tentoonstelling ‘Wildlife Photographer of the Year 2011’ te zien. De expositie is samengesteld uit de bekroonde foto’s van de wedstrijd. Het Museon toont de foto’s tot en met 4 maart 2012.

Andrew George kreeg een eervolle vermelding met zijn foto ‘Meerkoetenmars’. De winter van 2010 in Eindhoven was een van de koudste winters in jaren. Op het met ijs bedekte meer waren meerkoeten bezig de broodrestjes weg te werken die mensen hen hadden toegeworpen. Zodra het voedsel op was, begaven de vogels zich richting het enige overgebleven ijsgat. ‘Het deed me denken aan een scene uit March of the Penguins,’vertelt Andrew, ‘ook al was ik in mijn plaatselijke park, in de stad.’

Jan van der Greef zorgde voor Nederlands succes met ‘Meeuwvleugels’. Gefascineerd door de zilvermeeuwen die om zijn boot cirkelden, concentreerde Jan zich, hurkend, op één vogel. Hij gebruikte een langzame belichtingstijd en liet zijn camera met de meeuw meedraaien toen hij opvloog. ‘Het sublieme, zachte licht,’ vertelt hij, ‘de prachtige vleugelbeweging en het glinsterende water dat van zijn poten stroomt, zorgden voor het etherische beeld waar ik op gehoopt had.


foto: Jan van der Greef
(Canon EOS 1D Mark IV + 70–200mm f2.8 lens at 115mm + 1.4x extender; 1/6 sec at f14; ISO 200)

Marsel van Oosten zorgde voor nog een Nederlands succes met de landschapsfoto ‘Aloba bij maanlicht’. Reizen naar dit gebied is lastig vanwege de politieke onrust en snelwegpiraterij, maar Marsel reed drie dagen lang door Tsjaad om er te komen. Hij fotografeerde de rotsark ’s nachts om ‘een gevoel van ontzag en verwondering’ teweeg te brengen,’ met voldoende maanlicht voor belichting maar ook weer niet teveel waardoor de sterren onzichtbaar zouden worden. ‘Door het maanlicht en de sterren,’ vertelt Marsel, ‘zag de plek er bijna bovenaards uit’.

De titel, Wildlife Photographer of the Year, ging dit jaar naar Daniel Beltrá uit Spanje voor zijn ‘Stilleven in olieverf’, een opvallende foto van acht bruine pelikanen die uit een olievlek gered zijn. De foto is één van de zes foto’s uit zijn portfolio, bekroond in de categorie ‘Wildlife Photojournalist of the Year’.
Daniel nam deze foto bij een tijdelijke vogelopvang in Fort Jackson, Louisiana. Hij beschrijft hoe de ruwe olie van de vleugels van de geredde pelikanen druppelt. De pelikanen ondergaan hun eerste schoonmaaksessie. Ze zijn eerder met lichte olie bespoten om de dikke vastzittende ruwe olie te ontvetten, waardoor de vogels er verkleurd uitzien. De juryvoorzitter, Mark Carwardine, omschreef de foto als een milieuverklaring en kunstwerk tegelijkertijd.


Foto: Daniel Beltrá
(Canon EOS 5D Mark II + 35mm lens; 1/30 sec at f4 (-0.7 e/v); ISO 800)
Museon: www.museon.nl