donderdag 27 november 2008

Overzeese inspiratie

Ik spreek denk ik niet alleen voor mezelf als ik zeg dat een natuurfotograaf zijn of haar foto's niet alleen voor zichzelf maakt. Allemaal zijn we een beetje exhibitionistisch en laten we onze beelden graag aan andere mensen zien. Een internetforum is daarbij een mooie tool. Behalve dat je er je foto's kunt laten zien en er commentaar op kunt krijgen (en geven!), kun je er veel leren van anderen (vaak profs), je kennis overdragen aan anderen en inspiratie opdoen.

Voor wie de Engelse taal een beetje machtig is zijn er drie Amerikaanse sites die er voor mij echt uitspringen. Alledrie gaan ze al een tijdje mee en vormen een onuitputtelijke bron van kennis op alle gebieden van de natuurfotografie (van vogels tot landschappen en van zoogdieren tot macro). Bovendien is het niveau er behoorlijk hoog. Door je daar aan op te trekken en open te staan voor kritiek (!) gaat de kwaliteit van je eigen werk zienderogen met sprongen vooruit.

Dat het niveau er hoog is mag blijken uit het feit dat veel van de regelmatige posters prijzen hebben gewonnen in de grote internationale competities zoals BBC, GDT en Nature's Best.

Hier zijn de links:


Naturephotographers.net - de oorspronkelijke site, still going strong
Naturescapes.net - Ruim 5 jaar geleden afgesplitst van NPN en net zo toonaangevend
Birdphotographers.net - Relatief nieuw, anders dan de naam doet vermoeden niet alleen vogelfotografie

Ik zou zeggen: give it a try en verbreed je horizon!

Geen opmerkingen: