vrijdag 23 oktober 2009

Uitslag Europese natuurfotograaf van het jaar 2009

Kort na de uitslag van de Wildlife Photographer of the Year 2009, is vrijdagavond in Lünen (Duitsland) de uitslag van de Europese natuurfotograaf van het jaar 2009 bekend gemaakt. De winnaar is Juan Tébar Carrera uit Spanje. Het zijn drukke tijden als voorzitter van het NVN, want ook hierbij was ik bijna aanwezig geweest. Door de enorm lange files was ik helaas net te laat voor de bekendmaking, maar kon ik gelukkig nog wel bij de opening van de expositie aanwezig zijn. Dat is zeker geen straf, want dit soort momenten zijn om van te genieten. Het is ook erg gezellig en leuk om te praten met al die fantastische en inspirerende fotografen. Met de prijsuitreiking werd ook het 17e Internationale Natuurfoto Festival van de GDT geopend.

Het winnende beeld laat je even schrikken. Je kijkt recht in het te bloederige karkas van geit, waar een Vale gier zijn kop in steekt om te eten. Zeker een creatieve opname, maar te hard geflitst waardoor een onnatuurlijke sfeer ontstaat. Ik heb andere beelden in de exposities gezien die van mij hadden mogen winnen.

Ook bij deze wedstrijd zijn een aantal Nederlandse fotografen in de prijzen gevallen: Jasper Doest (winnaar categorie Andere dieren), Marsel van Oosten (winnaar categorie Zoogdieren), Jan Smit, Edwin Giesbers en Heike Odermatt. Alle gefeliciteerd met deze bijzondere prestatie.


Kijk hier voor de uitslag.

Geen opmerkingen: