vrijdag 25 februari 2011

Ter inspiratie

Meestal komt de inspiratie pas in mij naar boven als ik met mijn camera in het veld ben. Als de omstandigheden juist zijn, zowel qua licht en onderwerpen als in mijn hoofd, borrelen er soms allerhande creatieve ideeën op. Soms om in iets onooglijks een mooi onderwerp te vinden, soms om een bekend onderwerp eens helemaal anders in beeld te brengen.

Het komt echter ook regelmatig voor dat ik reeds bepakt met inspiratie op pad ga. Dat gebeurt als ik in de dagen voordat ik het veld in ga ergens een foto heb gezien die 'blijft plakken'. Met zo'n beeld of idee in mijn hoofd ga ik dan veel gerichter op pad. Uiteraard niet om de copycat uit te hangen. Dat heeft doorgaans helemaal geen zin, want elke foto en de sfeer van het moment is uniek. Maar je kunt wel je eigen draai aan zo'n foto geven en de opgedane ideeën en technieken opslaan in je fotografische toolbox en gebruiken als de gelegenheid zich voordoet.

Een van de fotografen die mij met enige regelmaat voorziet van inspiratie en creatieve ideeën is de Engelse natuurfotograaf Ben Hall. Zijn portfolio puilt uit van de foto's met 'dat beetje extra'. Behalve een groot aantal foto's in magisch licht, lijkt hij ook patent te hebben op prachtig beeld van dieren in het landschap. Zonder dier zou nog een geweldige landschapsfoto resteren, maar juist de aanwezigheid van het dier in beeld tilt de foto naar de buitencategorie. In sommige beelden is het dier ook nog eens in een kenmerkende actiepose te zien. Een combinatie van landschap, portret en actie in één beeld. Te gek voor woorden, ik ben vaak al blij met één uit drie...

Kijk eens op zijn website en vergaap je. Mijn favorieten? De waterspreeuw en de roepende alk, beide in de categorie dieren in het landschap. Ook de vechtende edelherten kunnen me bekoren, hoewel ik vermoed dat bij die foto flink aan de levels en curves is getrokken in Photoshop. Ben Hall, onthou die naam!

Geen opmerkingen: