vrijdag 5 oktober 2012

Zwart-wit fotografie

Wie kent niet de prachtige zwart-wit foto's die Ansel Adams heeft gemaakt. Zelf heb ik een boek die de klim geschiedenis van de Mount Denali beschrijft met daarin zwart-wit foto's van Bradford Washburn. Hij heeft daarbij de zwart-wit fotografie gebruikt om de structuren van een gletsjer, sneeuw en de berg zelf in beeld te brengen. Kleur zou daarbij alleen maar afgeleid hebben van de mooie details in de sneeuw en ijs waarmee deze berg bedekt is.


Ik ben al vele jaren lid van het VNFE in Eindhoven en iedere laatste donderdag van de maand hebben wij onze clubavond. Tijdens deze avonden hebben wij meestal een korte presentatie van een club lid geplanned. Afgelopen donderdag liet een nieuw lid zien wat voor mooie dingen je met zwart-wit fotografie kunt doen.

Het bracht bij mij weer oude herinneringen van vroeger naar boven. Mijn eerste camera was een oude rolfilm camera die ik van mijn vader had gekregen. Het negatief formaat was 6 * 6 cm en je kon maar 12 foto's per film maken. Dat maakte wel dat je selectief ging fotograferen want de film was zomaar vol. De zwart-wit films heb ik altijd zelf ontwikkeld, in de badkamer want dat was de plek in huis die het meest eenvoudig te verduisteren was. Het gefrunnik om de film in het pikkedonker en op gevoel op de spiraal van de ontwikkel tank te krijgen was altijd vervelend. Als dat eenmaal gelukt was ging het redelijk vanzelf.

Tijdens het ontwikkelen van de film was er altijd de spanning of je niets fout gedaan had en hoe de film er uit zou gaan zien. Gelukkig is dat nooit fout gegaan en hing er nadat de film ontwikkeling klaar was altijd een negatief film, of meerdere te drogen in de badkamer. Het afdrukken deed ik dan ook weer zelf.

Eigenlijk heb ik na de eerste jaren nooit meer zwart-wit foto's gemaakt maar altijd dia's. Nadat ik een digitale camera gekocht heb, had ik de mogelijkheid om de beelden die ik daar mee maakte om te zetten in zwart/wit. Dat gaat tegenwoordig heel wat eenvoudiger met de digitale donkere kamer. Een enkele keer heb ik dat ook gedaan zoals een keer met foto's die ik tijdens een kerst vakantie in de Schotse Highlands had gemaakt. Het was de hele vakantie zonnig weer geweest, er lag geen sneeuw maar alles was wel met een dikke laag rijp bedekt. De laatste dagen van de vakantie viel de dooi langzaam in en dat ging gepaard met laag hangende wolken en erg nevelig weer. Alles was donker en grijs. Ik heb de foto's toen niet gemaakt met de gedachte om ze zwart-wit te maken maar ik heb dat later wel gedaan en ik vond ze beter uitkomen dan in kleur.

Zwart-wit fotografie leent zich uitstekend om heel mooie grafische sfeer beelden te maken als de licht omstandigheden wat minder zijn. Sneeuw met een bedekte lucht en mist dagen zijn ideaal. Daarmee begint er nu een jaar getijde die perfect is om daar eens mee te experimenteren, grafische vormen en alleen grijs tinten. Tijdens de clubavond kwam spontaan de gedachte op om in het voorjaar een avond te wijden aan zwart-wit fotografie. Hopelijk gaan veel leden op pad en zullen ze vele uren kunnen genieten van grauw weer met mist. Wie weet wat voor mooie resultaten daar van komen. Zwart-wit fotografie mag dan wel de oudste vorm zijn maar is nog lang niet dood. Ook met de huidige moderne materialen zoals een digitale camera en een digitale ontwikkeling kan je zo nog steeds fantastische sfeer foto's maken.



Veel plezier de komende maanden 

Arend-Jan

Geen opmerkingen: