vrijdag 24 juni 2011

De schuilhut

Zo af en toe struin ik de bekende sites af om een beetje bij te blijven en gewoon uit interesse waar men zowel mee bezig is. Ook ben ik benieuwd wat de beweegredenen zijn om met natuurfotografie bezig te zijn. Wat mij daarbij vaak opvalt is dat nieuwe fotografen spontaan het diepe zijn ingedoken en, eerlijk is eerlijk, regelmatig met verassende resultaten te voorschijn komen. Natuur heeft kennelijk een enorme aantrekkingskracht en dat is natuurlijk geweldig. Bij het grasduinen op zo’n site kwam ik laatst een wel heel opmerkelijk bericht tegen. Ik heb het een paar keer gelezen omdat ik in eerste instantie dacht aan een grap. Maar nee, het blijkt een bloedserieus berichtje te zijn. Hou je vast!

Ik heb laatst een pop-up schuiltentje aangeschaft en wil binnenkort eens ergens gaan posten voor zwijnen en reeën. Het wordt de eerste keer dus graag wat tips en tricks. Ik zat zelf al te denken aan warm aankleden. Het zal niet direct storm lopen denk ik? Nintendo DS meenemen voor als er niets in beeld komt?
Wat als er wel iets in beeld komt? Er zit een quiet stand op mijn D300s, is dat een aanrader om de beestjes niet te laten schrikken? Of gewoon high-speed vlammen en hopen dat ze niet wegrennen? Thermoskannetje mee? Stel, zo'n zwijn komt heel dichtbij, kan dat nog gevaarlijk zijn, valt zo'n beest je aan?

Tja, na het lezen van dit berichtje heb ik het een tijdje op me laten inwerken en ik kan er nog steeds om glimlachen. Tijden veranderen, de aanpak en de start van een fotografische carrière is nu eenmaal anders dan toen ik ooit begon. De wereld is technischer en veel sneller geworden, ook voor de natuurfotograaf. Dat de echte kennis van de natuur nog niet super is, ach wat maakt dat uit. Het gaat immers om het resultaat, een prachtplaat van een zwijn of ree. Hopelijk is de maker inmiddels geslaagd en niet opgegeten door een ‘groot-woest-wild-everzwijn’.

Geen opmerkingen: