zondag 14 december 2008

Jaloers ....

Jaloers ben ik! Jaloers op de Noren en de Esten, en de Finnen ook denk ik, maar die waren er dit weekend niet ....

Ik was afgelopen zaterdag samen met Yannic, mijn oudste zoon, op het Internationale Natuurfotofestival van de BVNF, onze Vlaamse vrienden. Mooie presentaties gezien van onder andere David Pattyn (prachtige beelden van watervogels, maar ook schitterende landschappen uit het Groene Woud, het Nationaal Landschap in Brabant) en Erwin Christis (met fraaie beelden uit Noord-Oost Limburg). Over de rest van de presentaties liepen onze meningen een beetje uiteen.

Maar over twee dingen waren we het hardgrondig eens, Yannic en ik. De beste verteller was Fabrice Cahez. Hoewel in het Frans, waar Yannic dus niets van begreep, was Fabrice in staat de hele zaal op sleeptouw te nemen en ademloos te laten luisteren en kijken naar zijn verhaal over Renard, vossen dus. Dat ie daarbij ook nog prachtige beelden had, maakte het alleen maar mooier.

Maar de beste beelden kwamen van de Noren van Biofoto (Kai Jensen en Pal Brenne). Wat een schitterende landschappen, wat een wilde ongerepte natuur en wat een variatie. Maar vooral de luchten en sferen waren om jaloers op te worden. Het zachtste zachtroze, het meest betoverende blauw, radikaal rood en vurig oranje. En alle gradaties daartussen ...

Vervolgens kwam aan het eind van de dag Tönu Ling dat nog even bevestigen met zijn beelden uit Estland. Begeleid door eigen "live" muziek ook een presentatie om niet te vergeten. Ook hier de zachtste kleuren de de natuur te bieden heeft. Kleuren die wij misschien een keer op een late zomeravond te zien krijgen, kleuren die ons doen verlangen naar late zonsondergangen en lange, lange nachten. Kleuren waar je alleen maar jaloers op kunt zijn, kleuren die Nederland nooit bereiken ...

Of zou ik eerder mijn mijn bed uit moeten komen?!

Geen opmerkingen: