vrijdag 15 april 2011

Natuurfotografie

Nee, ik ben zeker geen pure natuurfotograaf. Zoals zovelen vind ik natuurfotografie mooi, maar ik moet ook geld verdienen en dat gaat met anderssoortige fotografie beter. Want ik behoor niet tot het bijzondere clubje topfotografen met naast talent ook nog eens voldoende geld, tijd en geen gezin. Uitzonderingen daargelaten.
En eerlijk is eerlijk: ik vind alléén natuurfotografie toch ook wel wat beperkt. Statief, lang objectief, in de repeteerstand. Te vaak gaat de natuur vóór de foto, zie ik op internet op de vele, vele websites die je haast doodgooien met natuurfoto's.

Ik denk dat de ervaren motorrijder een betere automobilist is. Ziet meer, anticipeert meer. Daarom adviseer ik de natuurfotograaf zijn of haar lens ook eens iets wat langer, gericht en geconcentreerd op iets anders te richten. Kijk eens naar en werk zelf eens een tijdje aan straatfotografie, portretten, steden, producten. Door je enige tijd intensief op andere onderwerpen te richten ga je, zo is mijn overtuiging, ook anders naar natuurfotografie kijken. En stop je vanzelf met je poging alweer een ijsvogeltje te fotograferen. Kijk ook eens naar die huismus, dat roodborstje. Maar kijk wel als een fotograaf, en niet als de maker van het - o zo nuttige - boekje 'Vogels herkennen'. Niet een beeldvullend vogeltje is dus belangrijk, maar dat aparte licht, de compositie, de houding. En de soort, ach, wat doet dat ertoe?
Een natuurfotograaf is in mijn ogen primair fotograaf. Hij/zij registreert niet, maar speelt met de creatieve mogelijkheden die de fotografie biedt!

1 opmerking:

agfoto zei

Hallo Willem,

Ik vind dat je natuurfotografie nu wel erg over 1 kam scheert en te kort doet. Er bestaat ook nog zoiets als bijv. landschapfotografie (= ook natuur!), macro (bijv. bloemen, insecten), creatieve/abstracte natuurfotografie, etc...
Welke vorm van fotografie wordt nu niet veel beoefend? En zou je het daarom moeten laten?
Ook portret, straat- en reisfotografie e.d.
wordt ook erg veel beoefend.

Natuurfotografie doe ik niet voor het geld, maar het is mijn hobby (ik hoef er niet van te leven)of liever gezegd passie. Een passie die mijzelf nooit verveeld. Hier vind ik ook rust naast mijn baan midden in de hectiek en stad.

Natuurlijk is het mooi als je een publicatie hebt of iets dergelijks, waarmee je misschien ook nog iets voor terug krijgt, maar het zal niet snel rendabel zijn in vergelijking wat je er in stopt. Natuurlijk probeer ik mezelf ook zo goed mogelijk te "verkopen" als fotograaf, dat zal ik niet ontkennen, maar ik ben er niet afhankelijk van. De waardering of erkenning is onbetaalbaar.

De natuur inspireert mij en ik voel me er in thuis (in alle rust)als buitenmens. Voornamelijk fotografeer ik dichtbij huis (zoals ook veel andere natuurfotografen) en geloof me ik krijg veel reacties van mensen die verwonderd zijn als je bepaalde foto's laat zien en niet weten dat dat in hun directe woonomgeving bestaat/voorkomt. Meestal gaan ze hierna anders naar de natuur kijken en zich er meer in verdiepen en enhousiasmeren. Wat ook leuk is is dat mijn dochter van 4 jaar zich veel meer bewust van de natuur is (ook haar kennis hierover) in vergelijking tot haar klasgenootjes. Een goede zaak lijkt me dat de mens dichtbij de natuur blijft en kennis, enthousiasme, en natuur behouden blijft.

Als je iets fotografeert wat je niet interesseert, dan kun je er naar mijn mening ook geen goede/mooie foto's van maken of met passie delen met het verhaal achter de foto.

Gr., Andrew George